Tramwaj N wraca do Poznania: historyczna podróż w czasie z legendą na torach!

Pierwszy wrześniowy weekend przyniesie mieszkańcom i turystom w Poznaniu wyjątkową okazję do podróży w czasie. Historyczne tramwaje i autobusy ponownie pojawią się na miejskich trasach, oferując nie tylko nostalgiczną przejażdżkę, ale również lekcję historii komunikacji publicznej. Szczególną uwagę zwraca premierowy pokaz odrestaurowanego tramwaju N o numerze 178, który po dekadach nieobecności powróci na tory w swoim oryginalnym wyglądzie z lat pięćdziesiątych.

Weekend pełen zabytkowych kursów

Sobota, 6 września, upłynie pod znakiem różnorodności historycznych autobusów. Pasażerowie linii 100 będą mogli podróżować kultowymi modelami: Ikarusem 280 (nr 1545), Jelczem PR110 (nr 1383) oraz Ikarusem 260 (nr 1735). Równocześnie linia 102 zostanie obsłużona przez DAF MB200 o numerze 1222. Miłośnicy transportu szynowego nie pozostaną w tyle – na trasie linii tramwajowej nr 20 będzie kursował zabytkowy wagon 102N z numerem bocznym 1.

Niedziela zapowiada się jeszcze bardziej emocjonująco. Na linii autobusowej nr 100 pojawią się legendarne pojazdy: Ikarus 260, MAN Lion’s City (nr 1111) oraz Ikarus 280. Jednak prawdziwe perły będą jeździć po torach.

Premiera odnowionego wagonu i nowa trasa

Główną atrakcją niedzieli będzie uruchomienie turystycznej linii 0, na której pojawią się dwa unikalne składy tramwajowe. Pierwszy to połączenie KSW+S2D (numery 158+423), drugi zaś to premierowy skład N+ND (178+436), składający się z odrestaurowanego wagonu silnikowego N oraz doczepy wyprodukowanej w Sanoku.

Organizatorzy przygotowali również niespodzianką trasową – linia 0 poprowadzi przez nowo wybudowany łuk torowy pod Okrąglakiem, co pozwoli pasażerom zobaczyć miasto z nowej perspektywy podczas historycznej podróży.

Jubileuszowa linia w stronę Rataj

Setna rocznica włączenia Rataj do Poznania zostanie uczczona uruchomieniem specjalnej linii nr 23. Historyczne tramwaje będą kursować między Biblioteką Uniwersytecką a Ratajami co pół godziny, od 12:30 do 17:30. Na tej trasie pojawią się dwa zabytkowe składy: model 102Na (nr 71) oraz połączenie N+ND (numery 286+456).

Trasa jubileuszowej linii obejmie najważniejsze punkty miasta: rozpocznie się przy Bibliotece Uniwersyteckiej, następnie poprowadzi przez Ratajczaka, 27 Grudnia, Gwarną, Święty Marcin, Aleje Marcinkowskiego, Podgórną i plac Bernardyński. Dalej tramwaje pojadą Mostową, Kórnicką, przez Warczygłowy, Trasę Kórnicką, Chartowo, Żegrze, Hetmańską, Zamenhofa, Krzywoustego, Strzelecką, by powrócić Alejami Marcinkowskiego, 27 Grudnia do Teatru Polskiego.

Fascynująca historia wagonu 178

Tramwaj N numer 178 ma niezwykłą przeszłość sięgającą 1951 roku, gdy opuścił halę produkcyjną Stoczni Północnej w Gdańsku. Był jednym z 30 wagonów silnikowych typu N, które wraz z 20 doczepami ND stały się kręgosłupem poznańskiej komunikacji tramwajowej w powojennych latach.

Dwanaście lat później, w 1963 roku, wagon przeszedł pierwszą modernizację, otrzymując instalację niskiego napięcia. Kolejna gruntowna przebudowa miała miejsce w latach siedemdziesiątych, gdy większość floty N była przekształcana na jednokierunkową. Wagon 178 poszedł jednak inną drogą – został przystosowany do ruchu dwukierunkowego, co wymagało instalacji agregatu prądotwórczego, hamulców szynowych oraz dwóch pulpitów sterowniczych.

Od służby do muzealnej perły

Rok 1978 przyniósł zmianę numeracji – tramwaj otrzymał nowy numer 629 i został przydzielony do zajezdni Gajowa. Po czternastu latach intensywnej eksploatacji, w grudniu 1992 roku, zakończył regularne kursy pasażerskie, przechodząc na funkcje gospodarcze.

Po latach zapomnienia wagon doczekał się drugiego życia. Dzięki skrupulatnej pracy konserwatorów ze Stacji Obsługi i Remontów MPK w Krakowie, odzyskał swój autentyczny wygląd sprzed ponad siedmiu dekad. Obecnie stanowi jedyny zachowany egzemplarz wagonu typu N wyprodukowanego w gdańskiej stoczni, reprezentując bezcenne dziedzictwo komunikacyjne Poznania i całej Polski.