Kolej Gorzów – Poznań wraca po 30 latach: nowoczesne połączenia i szybsze przejazdy!

W ostatnim czasie podpisano umowę wartą prawie 20 milionów złotych na projekt rewitalizacji linii kolejowej łączącej Gorzów Wielkopolski i Międzychód. Ta inwestycja przywróci pociągi na trasę, która nie była używana od ponad trzech dekad. Dodatkowo, projekt przewiduje odtworzenie połączenia kolejowego na trasie z Poznania do Gorzowa Wielkopolskiego.

Nowe możliwości dla trasy Gorzów – Poznań

W ramach przedsięwzięcia, dokumentacja projektowa obejmuje trzy linie: Gorzów Wielkopolski – Skwierzyna (nr 367), Skwierzyna – Międzychód (nr 363) oraz Szamotuły – Międzychód (nr 368). Planuje się poprawę parametrów technicznych tych tras, co umożliwi elektryfikację oraz podniesienie prędkości pociągów do 160 km/h. Jest to znaczny wzrost w porównaniu do pierwotnych założeń.

Zmodernizowana trasa zapewni sprawne połączenia kolejowe między Poznaniem a Gorzowem Wielkopolskim. Pociągi ekspresowe będą pokonywać tę odległość w 78 minut, a regionalne w 120 minut. Czas przejazdu na odcinku Międzychód – Gorzów Wielkopolski wyniesie odpowiednio 31 i 57 minut. To znacznie szybciej niż przed zawieszeniem połączeń, kiedy czas podróży wynosił od 1,5 do 2,5 godziny.

Projektowanie i wdrażanie wyższych standardów

Obecnie trwają prace projektowe na odcinku wielkopolskim, a wkrótce ruszy dokumentacja dla fragmentu w województwie lubuskim. Wyższe parametry techniczne na obu odcinkach mają na celu osiągnięcie jak najlepszych rezultatów dla pasażerów. Rewitalizacja ma na celu stworzenie infrastruktury kolejowej, która zapewni szybkie, niezawodne i komfortowe przejazdy. Elektryfikacja oraz zwiększenie prędkości to kluczowe elementy tej wizji.

Nowe przystanki i ułatwienia

Aby jeszcze bardziej zbliżyć kolej do mieszkańców, planuje się budowę nowych peronów między Gorzowem Wielkopolskim a Międzychodem. Wierzbno, Rokitno, Goraj oraz Przytoczna i Chełmsko to tylko niektóre z miejscowości, gdzie powstaną nowe przystanki. Dodatkowe udogodnienia, takie jak wiaty, ławki czy ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych, zwiększą komfort korzystania z kolei dla wszystkich pasażerów.

Przyszłość projektu i jego finansowanie

Dokumentację projektu „Prace na linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” wykonają konsorcja Infra – Centrum Doradztwa oraz RDK Projekt. Kontrakt opiewa na blisko 20 mln zł i umożliwi ogłoszenie przetargu na wykonanie prac budowlanych. Elektryfikacja linii zostanie przeprowadzona w przypadku zabezpieczenia finansowania z programu „Kolej+”. Jeśli budżet nie zostanie zapewniony, PKP PLK będą poszukiwać innych źródeł finansowania.

Rewitalizacja połączeń w Lubuskiem

W województwie lubuskim program „Kolej +” przywróci połączenia między Lubskiem a Bieniowem, które zniknęły 30 lat temu. Na tej trasie przebudowane zostaną tory, aby umożliwić przejazdy pociągów spalinowych z prędkością do 120 km/h. Dodatkowo powstanie nowa mijanka w Letnicy, co pozwoli na bezproblemowy dojazd z Lubska do Zielonej Góry.

Zakończenie prac modernizacyjnych planowane jest na koniec 2028 roku. Dzięki temu pasażerowie będą mogli korzystać z nowych peronów w miejscowościach takich jak Lubsko czy Bieniów, co zapewni lepszą obsługę podróżnych i zwiększy dostępność transportu publicznego w regionie.