Intensywnie postępują prace nad nową trasą tramwajową w Poznaniu, która połączy węzeł Wierzbięcice z ulicą Św. Marcin. Projekt koncentruje się na kilku kluczowych lokalizacjach, takich jak skrzyżowanie ulic Wierzbięcice, Matyi i Królowej Jadwigi oraz ulica Ratajczaka między Św. Marcin a Ogrodową. Te strategiczne miejsca są centrum zaawansowanych robót budowlanych, mających na celu wzmocnienie infrastruktury miejskiej.
Modernizacja węzła Wierzbięcice
Na węźle Wierzbięcice trwa renowacja sieci wodno-kanalizacyjnej, która wymaga głębokich wykopów z użyciem rur o dużych średnicach. Jednocześnie prowadzone są intensywne prace torowe, a na placu budowy przygotowywane są specjalistyczne płyty pod torowisko, co znacznie przyspieszy dalsze prace. Rozległość działań ukazuje ambitny zakres przedsięwzięcia.
Nowy Rynk jako centrum przebudowy
Skrzyżowanie ulic Matyi, Wierzbięcice i Królowej Jadwigi jest miejscem intensywnych robót związanych z odwodnieniem torowiska. Wylano fundamenty pod nowe słupy trakcyjne, a na ulicach Matyi i Królowej Jadwigi trwają prace remontowe torowisk. Na kilku odcinkach już ukończono podbudowę i wysypano tłuczeń, a rozebrane stare schody przy przystanku Wierzbięcice zastąpi nowa ściana oporowa.
Lepsza dostępność dla pieszych
Utrzymane zostanie podziemne przejście przy przystanku Wierzbięcice, jednak planowane jest również nowe, naziemne przejście dla pieszych. Trwają prace nad zabezpieczeniem stropu przejścia warstwą izolacyjną. Wykorzystanie nagrzewnic w specjalnych namiotach przyspieszy schnięcie izolacji, co usprawni realizację projektu.
Rozwiązania infrastrukturalne na Ratajczaka
Ulica Ratajczaka jest miejscem wymiany kanalizacji ogólnospławnej znajdującej się na głębokości sześciu metrów. Dostarczono już materiały do montażu szalunków. Dodatkowo, planowane są prace nad kanalizacją kabli trakcyjnych, co jest kluczowe dla nowej trasy tramwajowej. Większość drzew na terenie inwestycji została przesadzona, co świadczy o dbałości o środowisko.
Zintegrowana modernizacja infrastruktury
Realizacja projektu przewidziana jest na około dwa lata i podzielona na etapy w celu minimalizacji utrudnień dla mieszkańców. Zmiany dotkną również odcinków ulic Niezłomnych i Ratajczaka do ulicy Ogrodowej. Pomimo robót, ruch tramwajowy na ulicy Św. Marcin pozostanie niezakłócony dzięki wcześniejszej przebudowie skrzyżowania z ulicą Ratajczaka.
Nowa trasa tramwajowa zaprojektowana jest w celu skrócenia czasu dojazdu z dzielnic Wilda i Dębiec do centrum Poznania, tworząc dodatkową oś komunikacyjną w układzie północ-południe. Na trasie planowane są nowe przystanki przy Starym Browarze i na ulicy Wierzbięcice. Projekt obejmuje również przebudowę jezdni, budowę ścieżek rowerowych, chodników, instalację nowego oświetlenia oraz wprowadzenie zieleni miejskiej. Ważnym elementem są też innowacyjne rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami oraz mała architektura, jak ławki, kosze na śmieci i stojaki rowerowe.
Kluczowa dla miasta inwestycja jest współfinansowana z funduszy unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027, co czyni ją jednym z priorytetowych projektów rozwoju infrastrukturalnego w Poznaniu.
Źródło: Poznańskie Inwestycje Miejskie
