Nowa era tramwajów na Wildzie: Zmiany w ruchu już od 3 listopada!

Poznańska sieć komunikacyjna już wkrótce przejdzie kluczową modernizację. Rozpoczęcie prac nad nową linią tramwajową na ulicy Ratajczaka wprowadza istotne zmiany nie tylko na mapie miejskich połączeń, ale również w codziennym funkcjonowaniu tysięcy mieszkańców. Inwestycja ta, łącząc Wildę i Dębiec bezpośrednio z centrum miasta, stanie się jednym z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych ostatnich lat.

etapy prac i harmonogram utrudnień

Prace budowlane w najbliższych tygodniach będą realizowane etapami, co pozwoli na stopniowe wprowadzanie zmian w organizacji ruchu. Od 23 października kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej powinni przygotować się na nową rzeczywistość drogową. 3 listopada zamknięte zostanie torowisko biegnące przez newralgiczne skrzyżowanie ulic Wierzbięcice, Królowej Jadwigi i Matyi. Ta decyzja wynika z potrzeby bezpiecznego prowadzenia prac torowych oraz przygotowania nowej infrastruktury.

zmiany dla kierowców i pieszych

Największa reorganizacja dotyczy skrzyżowania ulic Matyi oraz Królowej Jadwigi. Przejazd przez ten fragment Poznania możliwy będzie jedynie północną nitką, gdzie zarówno w kierunku do, jak i z centrum, dostępny pozostanie jeden pas ruchu. Wjazd i wyjazd z ulicy Wierzbięcice zostaje tymczasowo zamknięty, co wymusi zmianę codziennych tras nie tylko dla kierowców, ale również dla rowerzystów oraz pieszych korzystających z tej części miasta.

przebudowa tras tramwajowych – szczegóły

Nowy układ torowy oznacza reorganizację funkcjonowania kilku kluczowych linii tramwajowych. Pasażerowie linii 6, 12 i 18 muszą liczyć się ze skierowaniem kursów na trasy omijające remontowany odcinek. Tramwaje numer 6 i 12 startujące od stacji Poznań Główny kursować będą przez ulicę Towarową, następnie przez Święty Marcin, Aleję Marcinkowskiego, Podgórną i Strzelecką do węzła przy Akademii Wychowania Fizycznego. Stamtąd linia 6 połączy centrum z Miłostowem, natomiast linia 12 skieruje się w stronę Starołęki. Dzięki temu zachowana zostanie komunikacja na najważniejszych relacjach, mimo zamknięcia głównego skrzyżowania.

alternatywy dla mieszkańców Wildy, Dębca i centrum

Wprowadzone zmiany dotkną także linie jeżdżące z i do innych dzielnic. Tramwaj numer 10 wyjeżdżający z Dębca pojedzie trasą przez 28 Czerwca 1956 roku, Hetmańską i Głogowską, docierając na Łazarz, a następnie swoją standardową trasą na Naramowice. Z kolei linia 18 przejmie część obsługi pasażerów z Wildy, jadąc przez Głogowską, Hetmańską, Górną Wildę i wracając na Królowej Jadwigi. Wzmocniony zostanie także ruch autobusowy – linia 171 zapewni mieszkańcom oraz podróżnym z okolic Dworca Głównego PKP bezpośrednie połączenie z Wildą.

korzyści i perspektywy dla mieszkańców

Choć reorganizacja wiąże się z czasowymi utrudnieniami, finalny efekt inwestycji przyniesie liczne korzyści. Poprawa dostępności komunikacyjnej oraz lepsza integracja południowych dzielnic z centrum miasta umożliwi tworzenie bardziej spójnej i wydajnej sieci transportowej. W perspektywie kilku miesięcy mieszkańcy Poznania odczują realne ułatwienia w codziennych podróżach, a nowa linia tramwajowa stanie się ważnym elementem miejskiej mobilności na kolejne dekady.

Źródło: facebook.com/radaosiedlawilda