Po raz pierwszy na ulice Poznania wyjeżdżają nowoczesne tramwaje NGT6D, które będą świadczyć usługi przewozu pasażerów. Produkowane przez Duewag/Siemens pojazdy przeszły skrupulatne testy i zdobyły odpowiednie certyfikaty, co umożliwia ich pełne wdrożenie do miejskiego systemu transportu. Co ciekawe, inauguracja tych tramwajów zbiegła się w czasie z obchodami 145-lecia poznańskiej komunikacji miejskiej, co dodaje wydarzeniu szczególnego znaczenia.
Nowoczesność i funkcjonalność
Tramwaje NGT6D, pochodzące z Bonn, imponują swoją nowoczesnością. Mając niemal 29 metrów długości, są w stanie pomieścić do 201 pasażerów, z czego 64 miejsca przeznaczone są do siedzenia. Pojazdy te charakteryzuje dwukierunkowość, co zwiększa ich adaptacyjność do różnorodnych tras, w tym tych, które nie posiadają tradycyjnych pętli końcowych. Dzięki 70% powierzchni niskopodłogowej, tramwaje te są bardziej dostępne dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową, co zwiększa komfort podróżowania.
Strategiczne zakupy i ich wpływ
MPK Poznań zawarło umowę na sprowadzenie do 24 tramwajów z Bonn, które zostały wyprodukowane w 1994 roku. Ten strategiczny krok, w połączeniu z zakupem nowych modeli, znacząco poprawi dostępność i jakość miejskiego transportu. Dwukierunkowość nowych tramwajów pozwala na lepsze wykorzystanie floty oraz eliminuje potrzebę kosztownych napraw starszych modeli.
Ekonomiczne aspekty transakcji
Zawarta umowa przewiduje maksymalną cenę za jeden tramwaj na poziomie 46 500 euro, co jest istotnie niższą kwotą w porównaniu do kosztów zakupu nowego pojazdu. Dodatkowo, umowa zakłada możliwość rezygnacji z zakupu, jeśli tramwaj okaże się uszkodzony, co minimalizuje potencjalne ryzyko finansowe dla MPK Poznań.
Dostosowanie do lokalnych potrzeb
Po przybyciu do Poznania, nowe tramwaje przeszły proces adaptacji. Zainstalowano w nich systemy alarmowe, monitoring oraz zintegrowano z lokalną infrastrukturą. Zadbano również o miejsca dla wózków inwalidzkich i rowerów, co ma na celu zapewnienie komfortu wszystkim użytkownikom komunikacji miejskiej.
Równoległe inwestycje i modernizacja floty
Oprócz tramwajów z Bonn, MPK Poznań kontynuuje współpracę z producentem Moderus Gamma, w ramach której dostarczone zostaną nowe modele tramwajów. Do tej pory Poznań otrzymał 24 z planowanych 30 pojazdów, które są częścią programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”, finansowanego w 85% z funduszy zewnętrznych.
Plany na przyszłość
Aktualnie trwa przetarg na zakup nowych, jednokierunkowych tramwajów. Projekt uzyskał wsparcie finansowe w wysokości 175 mln zł z funduszy europejskich, a jego realizacja ma zakończyć się do 2029 roku. Strategia miasta koncentruje się na wymianie starszych modeli, takich jak tramwaje 105Na, na bardziej nowoczesne i wydajne rozwiązania. W porównaniu do starszych modeli, NGT6D oferują łatwiejszy dostęp i większą elastyczność, co dodatkowo podkreśla korzyści płynące z dokonanych inwestycji.
Źródło: Urząd Miasta Poznania
