Poznań: Problemy z e-Doręczeniami – decyzje podatkowe będą doręczane tradycyjnie i przez ePUAP

W bieżącym roku, zgodnie z praktyką z poprzednich lat, mieszkańcy Poznania będą otrzymywać decyzje dotyczące wartości określonych podatków za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub drogą elektroniczną, za pomocą systemu ePUAP. Dotyczy to konkretnie decyzji o wysokości podatku od nieruchomości dla osób prywatnych oraz podatku rolnego i leśnego.

W styczniu 2025 roku, urząd miasta Poznań, na równi z innymi urzędami w całej Polsce, wprowadził system e-Doręczeń. Jest to elektroniczna wersja listu poleconego z potwierdzeniem odbioru. Niestety, ogólnokrajowy system ten nie funkcjonuje prawidłowo, co skutkuje ryzykiem nieskutecznego doręczenia dokumentów przesyłanych za jego pośrednictwem.

Zbigniew Talarczyk, zastępca dyrektora Wydziału Obsługi UMP, wyjaśnia: „Problemy z e-Doręczeniami są widoczne na terenie całego kraju i nie są spowodowane działaniami Urzędu Miasta Poznania. Z tego powodu pojawiają się obawy o sprawnie prowadzone procedury i brak gwarancji stabilności decyzji podejmowanych w tych sprawach. W związku z tym podjęliśmy decyzję, że decyzje dotyczące wysokości podatku od nieruchomości osób prywatnych, rolnego i leśnego będą doręczane w formie tradycyjnej lub elektronicznie przez ePUAP.”

Talarczyk dodaje, że działają oni zgodnie z przepisami zmienionej w ubiegłym roku ustawy o doręczeniach elektronicznych. Ustawa ta zwalnia samorządy w tym roku z obowiązku korzystania z systemu e-Doręczeń przy masowych wysyłkach, do których zalicza się doręczanie decyzji podatkowych na początku roku.