Poznań: Tramwaj na Kopernika wciąż w niepewności

Władze Poznania koncentrują się na planach modernizacji infrastruktury tramwajowej w mieście, skupiając się na kluczowych obszarach, takich jak torowisko na ulicy Reymonta oraz skrzyżowanie Hetmańskiej, Grochowskiej i Arciszewskiego. Jednocześnie, choć plany te są ambitne, pewne projekty, takie jak budowa nowego odcinka tramwajowego do Cmentarza na Górczynie, mogą napotkać na trudności w realizacji.

Nowe inwestycje tramwajowe w Poznaniu

Rozbudowa sieci tramwajowej w Poznaniu jest tematem, który zyskuje na znaczeniu. W lutym bieżącego roku pojawiły się informacje o analizach dotyczących nowego odcinka tramwajowego od Hetmańskiej do Cmentarza Górczyńskiego. Taka inwestycja miałaby potencjał stać się jednym z najważniejszych projektów transportowych, szczególnie że mogłaby być sfinansowana z funduszy europejskich. Jednak miasto zdecydowało o alternatywnym wykorzystaniu środków, koncentrując się na zakupie nowoczesnych tramwajów dla MPK Poznań.

Rozwój taboru miejskiego przyniesie korzyści w postaci nowoczesnych pojazdów, choć sama sieć tramwajowa nie ulegnie znacznemu powiększeniu. Pewne jest natomiast dokończenie trasy na Ratajczaka oraz budowa odcinka do szpitali przy Lutyckiej. Istnieją również plany dotyczące tramwaju na Szelągowskiej, co jest istotne dla funkcjonowania obecnej sieci.

Ulepszanie komunikacji wokół Areny

Innym istotnym elementem inwestycji jest poprawa dostępności kultowej hali Arena. Miasto rozważa różne warianty modernizacji skrzyżowania Hetmańskiej i Arciszewskiego, w tym budowę nowego torowiska prowadzącego do Cmentarza na Górczynie. Wiceprezydent Mariusz Wiśniewski podkreśla, że jeżeli remont Areny zakończy się sukcesem, miasto powinno skupić się na poprawie dostępu do niej za pomocą transportu publicznego. To wymagałoby modernizacji torowiska na Reymonta oraz integracji go z autobusami, co wpłynęłoby na całokształt transportu w tym rejonie.

Planowana przebudowa skrzyżowania miałaby również uwzględniać przeniesienie przystanku tramwajowego na Reymonta oraz wprowadzenie rozjazdu w kierunku Kopernika. Taka inwestycja umożliwiłaby także stworzenie lewoskrętu dla samochodów z Hetmańskiej w Arciszewskiego, co jest obecnie istotnym brakiem w komunikacji miejskiej.

Plany remontowe na Prawobrzeżu

Oprócz wspomnianych inwestycji, Mariusz Wiśniewski ujawnia, że planowany jest również remont torowiska na ulicy Zamenhofa. Prace te mają odbyć się prawdopodobnie w przyszłym roku, podczas wakacji, gdyż nie mogą kolidować z budową Mostów Chrobrego. Torowisko to, podobnie jak na Reymonta, nie było modernizowane od ponad dwóch dekad, co czyni remont szczególnie pilnym.

Planowany remont obejmie odcinek od przystanku Wioślarska do Ronda Starołęka, o łącznej długości ponad 1,4 km. Więcej szczegółów dotyczących tego projektu ma być dostępnych pod koniec roku, co pozwoli mieszkańcom miasta lepiej zrozumieć zakres i harmonogram prac.