Poznań wkracza w nową erę tramwajową: Drugi etap Tramwaju na Naramowice w fazie projektowania!

Tramwaj na Naramowice w Poznaniu to projekt o kluczowym znaczeniu dla rozwoju infrastruktury miejskiej. Jesienią tego roku mieszkańcy miasta zostaną zapoznani z aktualnym stanem prac nad drugim etapem tej inwestycji. Wiceprezydent Poznania, Mariusz Wiśniewski, podkreśla, że jednym z głównych wyzwań pozostaje pozyskanie środków finansowych na realizację projektu. Kilka miesięcy temu rozpoczęto prace projektowe, a ich zakończenie planowane jest na listopad 2027 roku. Decyzja o zmianie trybu realizacji inwestycji z systemu „projektuj i buduj” na tradycyjny wynikała z wysokich kosztów budowy, które szacuje się na około 770 milionów złotych.

Inwestycje współfinansowane z funduszy unijnych

Oprócz Tramwaju na Naramowice, miasto Poznań realizuje inne ważne inwestycje infrastrukturalne, takie jak budowa tramwaju na ulicy Ratajczaka oraz nowe węzły przesiadkowe na kolejowej obwodnicy miasta. Projekty te również są współfinansowane z funduszy unijnych. Z powodu ograniczeń finansowych miasto nie mogło przeznaczyć całej puli środków europejskich na drugi etap Tramwaju na Naramowice.

Nowe możliwości trasy tramwajowej

Jesienią mieszkańcy Poznania poznają szczegółowe rozwiązania dotyczące nowej trasy tramwajowej. Wiceprezydent Wiśniewski wspomniał o planowanym dodatkowym skręcie od pętli Wilczak w ulicę Szelągowską, co pozwoli tramwajom kursować w kierunku Połabskiej. Ten element projektu znacznie poprawi elastyczność sieci tramwajowej w tej części miasta. Dodatkowo, jesienią zostaną przedstawione plany dotyczące zieleni miejskiej, co jest istotnym tematem w kontekście realizacji projektu.

Ekologiczne korzyści inwestycji

Tramwaj jako ekologiczny środek transportu ma kluczowe znaczenie dla ograniczenia emisji CO2. Dlatego nie można blokować inwestycji tramwajowych, które przyczyniają się do zmniejszenia liczby samochodów na drogach. Choć ochrona drzewostanu jest istotna, inwestycje takie jak Tramwaj na Naramowice są niezbędne dla zrównoważonego rozwoju miasta.

Koszty i finansowanie projektu

Ostateczny kosztorys budowy trasy poznamy po zakończeniu prac projektowych w 2027 roku. Władze miasta mają nadzieję na uzyskanie refinansowania z nowej perspektywy unijnej, która formalnie rozpocznie się w 2028 roku. Jednak nie wszystkie decyzje dotyczące finansowania zależą od miasta, a także od instytucji unijnych.

Wyzwania związane z koordynacją inwestycji

Drugi etap Tramwaju na Naramowice połączy się z istniejącą siecią tramwajową w rejonie pętli Wilczak oraz na skrzyżowaniu ulic Garbary i Małe Garbary. W tym drugim miejscu tramwaje przestaną kursować na prawie trzy lata z powodu budowy nowych Mostów Chrobrego. Rozważana jest możliwość wykonania nowego skrzyżowania tramwajowego już podczas zamknięcia torowego odcinka, aby uniknąć ponownego zamknięcia tej osi tramwajowej.

Choć nie ma pewności co do możliwości połączenia tych prac, analiza jest prowadzona przez projektantów drugiego etapu Tramwaju na Naramowice. Ostateczne decyzje dotyczące koordynacji obu inwestycji będą znane prawdopodobnie jesienią tego roku.

Podsumowując, władze Poznania aktywnie poszukują sposobów na realizację drugiego etapu Tramwaju na Naramowice, starając się jednocześnie minimalizować wpływ inwestycji na środowisko naturalne i istniejącą infrastrukturę. Mieszkańcy miasta mogą spodziewać się szczegółowych informacji na temat projektu już tej jesieni.