Po nieoficjalnych informacjach wynika, że istnieją poważne przeszkody do uruchomienia pociągów pasażerskich wokół Poznania. Te przeszkody obejmują niepewne finansowanie, kłopoty z przepustowością pociągów na kluczowym węźle kolejowym w Suchym Lesie oraz problemy techniczne z wiaduktem na Naramowicach.
Debata na temat modernizacji tak zwanej towarowej obwodnicy Poznania, która przecina północną część miasta poprzez Suchy Las, Piątkowo, Naramowice, Koziegłowy aż do granic Swarzędza, Franowa i Starołęki, toczy się od ponad dwóch dekad. Pomimo tej długotrwałej dyskusji, pociągi pasażerskie są obecnie używane na tej trasie tylko w sytuacjach awaryjnych, takich jak awarie czy wypadki kolejowe, oraz podczas przejazdów turystycznych.
Parę lat temu spółka PKP PLK sformułowała oficjalny plan modernizacji linii kolejowej wokół Poznania. Plan ten zakłada między innymi instalację ponad 70 km nowych torów kolejowych oraz sieci trakcyjnej. Dzięki tym ulepszeniom, pociągi pasażerskie mogłyby osiągać prędkości od 100 do 120 km na godzinę.