Postępowanie w sprawie rzekomych nieprawidłowości podczas budowy nowego gmachu Sądu Apelacyjnego w Poznaniu zostało umorzone

Z informacji pozyskanych przez Polską Agencję Prasową wynika, że postępowanie prowadzone przez prokuraturę w związku z potencjalnymi nieprawidłowościami podczas realizacji inwestycji związanej z budową nowej siedziby Sądu Apelacyjnego w Poznaniu zostało umorzone. Alarmujące sygnały na ten temat dotarły do prokuratury w 2022 roku od Najwyższej Izby Kontroli. Budowa, której początek datuje się na 2016 rok, była przerywana, jednak jej finalizacja planowana jest na najbliższy rok.

Kontrolerzy NIK wydali raport na temat tej inwestycji pod koniec czerwca 2022 roku. Wskazali, że mimo rozpoczęcia prac budowlanych w 2016 roku, budynek poznańskiego sądu apelacyjnego do chwili obecnej nie został oddany do użytku. W raporcie zarzucono brak odpowiedniego nadzoru nad projektem ze strony sądu. Po otrzymaniu zgłoszenia od Najwyżej Izby Kontroli, prokuratura w Poznaniu rozpoczęła dochodzenie w sprawie domniemanego fałszowania dokumentów dotyczących odbioru prac budowlanych oraz nieprawidłowości związanych z rekompensacyjnymi nasadzeniami drzew.

Według rzecznika prasowego Prokuratury Okręgowej w Poznaniu, prokuratora Łukasza Wawrzyniaka, śledczy podjęli decyzję o umorzeniu części postępowania 28 czerwca. Dotyczyło to zarzutów fałszowania dokumentów związanych z częściowym odbiorem określonych prac budowlanych oraz wpisów w dzienniku budowy. Wcześniej, w kwietniu 2023 roku, prokuratura zakończyła śledztwo dotyczące domniemanego fałszowania dokumentów na temat przeprowadzenia nasadzeń drzew i ich pielęgnacji. Decyzja ta, podjęta w ubiegłym roku, jest już prawomocna.