Poznań jest jednym z pięciu miast, obok Bellinzony w Szwajcarii, Bristolu w Wielkiej Brytanii, Grazu w Austrii oraz Maastrichtu w Holandii, które uczestniczą w projekcie o nazwie Specific. Jak tłumaczy urząd miasta, celem inicjatywy jest zrozumienie, w jaki sposób rower może pomóc w implementacji idei 15-minutowego miasta, szczególnie w obszarach podmiejskich i o niskiej gęstości zaludnienia. Projekt ten ma na celu opracowanie i sprawdzenie rozwiązań, które uczynią krótkie podróże rowerowe bardziej atrakcyjnymi dla różnych grup użytkowników – od osób dojeżdżających do pracy, przez odwiedzających przyjaciół, po kurierów dostarczających paczki czy jedzenie.
W kontekście Poznania kluczowym elementem badawczym będzie zastosowanie rowerów cargo, służących do przewozu zarówno osób jak i ładunków. Zespół projektowy bada potencjał wykorzystania takich rowerów przez mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa zlokalizowane na terenie Poznania oraz powiatu poznańskiego. Działania te będą realizowane we współpracy z lokalnym producentem rowerów cargo, firmą Hazay. Badania mają na celu ocenę przydatności tego środka transportu w różnych sektorach gospodarki i zidentyfikowanie niezbędnego wsparcia instytucjonalnego oraz infrastruktury niezbędnej do jego efektywnego wykorzystania. Organizatorzy projektu zapowiadają także, że w ramach planowanego eksperymentu, lokalni przedsiębiorcy będą mieli możliwość wypróbowania rowerów cargo na własne potrzeby biznesowe.