W ostatniej części roku podpisano umowę dotyczącą dostawy autobusów wodorowych, które wkrótce będą kursować na poznańskich ulicach – taką informację przekazało we wtorek Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu (MPK Poznań). Wybrane modele to Solaris Urbino 12 hydrogen, wykorzystujące jedynie energię pochodzącą z wodoru jako napęd.
W tych autobusach energia wodór jest przekształcana na prąd elektryczny za pomocą ogniwa paliwowego. Urządzenie to działa niczym niewielka elektrownia umiejscowiona na pokładzie pojazdu, pobierając paliwo z zbiorników na wodór zamontowanych na dachu. Proces chemiczny zachodzący w ogniwie paliwowym cechuje się wysoką czystością, gdyż jedynymi produktami ubocznymi są woda i ciepło. Dzięki temu pojazdy te są całkowicie bezemisyjne podczas użytkowania.
Autobusy wodorowe łączą zalety napędu elektrycznego z dużym zasięgiem na jednym tankowaniu oraz krótkim czasem napełniania zbiorników wodorem. W rzeczywistości, każdy z nich jest w stanie przejechać co najmniej 350 km z pełnymi zbiornikami paliwa. Czas potrzebny na napełnienie zbiorników wodorem wynosi około 10 minut, co jednak może różnić się w zależności od dostępnej infrastruktury – informuje przewoźnik MPK Poznań.