Informacje o wyborze projektanta dla trasy kolejowej łączącej Poznań i Sieradz, będącej elementem szerszego połączenia do Łodzi i Warszawy, zostały niedawno ogłoszone przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Przedstawiciele rządu Donalda Tuska potwierdzili, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, mają zamiar realizować dalej projekt Kolei Dużych Prędkości.
Społeczność dowiedziała się o zawarciu umowy między CPK a projektantem za pośrednictwem Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w czwartek, 7 marca. Konkretny kontrakt został podpisany kilka dni wcześniej, bo 28 lutego 2024 roku.
Wykonawcą projektu jest konsorcjum składające się z dwóch profesjonalnych firm: BBF oraz IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo. Całość dokumentacji projektowej planowana jest do stworzenia za sumę 109,8 milionów złotych.
Trasa kolejowa pomiędzy Sieradzem i Poznaniem jest częścią tak zwanej „igreki”, czyli od wielu lat planowanej linii kolejowej Wrocław/Poznań-Łódź-Warszawa. Zgodnie z planem, pociągi przewożące pasażerów na tej trasie powinny rozwijać prędkość do 250 km/h. Niemniej jednak, zaprojektowana geometria trasy przy odpowiednich warunkach umożliwić ma przyspieszenie nawet do 350 km/h.
Trasa ta była w planach jeszcze za czasów koalicji rządowej PO-PSL, a w ostatnim czasie została włączona do programu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.