Awarie kultowych Ursusów. Co psuje się najczęściej?

Lata mijają, a ciągniki Ursus nadal pracują w polskich gospodarstwach. Eksploatowane są nawet modele sprzed kilku dekad. Świadczy to o ich niezawodności i łatwości obsługi – to dlatego wybaczamy im pewną siermiężność konstrukcji, wynikającą z polityki budowy maszyn rolniczych, obowiązującej w czasach największej świetności Ursusa. Oczywistym jest również, że po tak długim czasie użytkowania, awarie ciągników są nieuniknione. Do jednych dochodzi cyklicznie, na skutek zużywania się podzespołów, inne mają charakter nagły. Niektóre z nich jesteśmy w stanie przewidzieć z dużą dozą prawdopodobieństwa. Sprawdź, które części kultowych Ursusów warto zawsze mieć w zapasie.

Ursus C-330 – przegrzany silnik, zapchane przewody paliwowe

Tzw. Trzydziestka, czyli Ursus C-330, to ciągnik o konstrukcji z lat 60. Produkowany był od 1967 do 1987 r. Do dzisiaj model ten pozostaje symbolem mechanizacji polskiej wsi. To pierwszy polski traktor, który wprowadziło w XXI w. wiele gospodarstw, w których wszystkie czynności wykonywane były do tej pory ręcznie.

Ale użytkowanie Trzydziestki nie wynika wyłącznie z sentymentu – to po prostu nadal dobry ciągnik, cechujący się prostą, solidną budową, bez niepotrzebnych udziwnień. Usterki oczywiście się zdarzają, ale rzadko mają one charakter krytyczny – najczęściej można poradzić sobie z nimi samodzielnie. Zamawiając części do C 330, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim tendencję modelu do problemów z przegrzewaniem silnika. Awarii ulega przeważnie termostat oraz pompa wody, co objawia się zapachem gotujących się płynów eksploatacyjnych docierającym aż do kabiny, wysoką temperaturą, a nawet dymieniem.

Drugim standardowym problemem C-330 jest zator w przewodach paliwowych. Mogą wtedy wystąpić problemy z uruchomieniem traktora, nierówna praca silnika i spadek wydajności. Najlepszym rozwiązaniem jest po prostu wymiana przewodów na nowe, zwłaszcza że koszt takiej operacji nie jest wysoki.

 

Ursus C-360 – wadliwa skrzynia biegów, kapryśna elektryka

Sześćdziesiątka, czyli Ursus C-360, to następca Trzydziestki. Przeznaczony był do cięższych prac, z którymi nie radził sobie poprzednik. Jego produkcja trwała od 1976 r. do 1994 r. Model ten również był pionierem w swojej klasie, jako pierwszy polski cięższy ciągnik.

Najczęściej kupowane do traktora Ursus C 360 części obejmują przede wszystkim łożyska i koła do skrzyni biegów. Ten właśnie element jest w Sześćdziesiątce zdecydowanie najsłabszy konstrukcyjnie. Standardowym objawem są trudności ze zmianą biegów, zgrzytające dźwięki podczas pracy oraz stopniowa utrata mocy, wymagająca coraz większych obrotów nawet przy niewielkim obciążeniu.

Pracujący pod presją czasu konstruktorzy nie dopracowali również układu elektrycznego. Wielu właścicieli skarży się, że nie ma sezonu bez przepalonych kontrolek i lamp. Swoje robią również gryzonie, przegryzające odsłonięte kable.

 

Ursus MF-255 – irytujące drobiazgi

W 1974 r. Zakłady Przemysłu Ciągnikowego Ursus wykupiły licencję kanadyjsko-amerykańskiego giganta Massey Ferguson na ciągniki serii. Najpierw powstał model MF-235, a w 1984 r. z taśmy zjechał pierwszy Ursus MF-255, produkowany aż do 2009 r. (choć ze względu na wygaśnięcie umowy licencyjnej, egzemplarze powstałe po 1988 r. są oznaczane jako MF-3512). Model stał się kolejnym ulubieńcem Polaków, po Trzydziestkach i Sześćdziesiątkach – głównie dlatego, że uchodzi za niemal niezniszczalny. Wykonany był z wytrzymałych stopów metali, zapewniających wysoką wytrzymałość zmęczeniową i mechaniczną. Wyposażono go w efektywny i niezawodny silnik na licencji Perkins.

W MF-255 najczęściej psują się więc drobiazgi, ulegające zużyciu na skutek intensywnej eksploatacji. Na https://www.blaut-rol.pl/Części-do-ciągników/massey-ferguson/ znajdziesz elementy, takie jak zębatki, śruby, zawleczki, sprężyny, sworznie, a także uszczelki, obejmy, oringi i gniazda. Wystarczają one do wykonania większości najpopularniejszych napraw.

 

Części zamienne do Ursusów – gdzie je kupować?

Prowadząc gospodarstwo, warto nawiązać współpracę z rzetelnym dostawcą części. Najwygodniejszym sposobem ich kupowania jest zamawianie online, dzięki czemu nie tracimy czasu na jeżdżenie po sklepach, a cały asortyment możemy wygodnie wyszukiwać.

Dobrym rozwiązaniem jest znalezienie sklepu internetowego oferującego szeroki asortyment części do pojazdów i maszyn rolniczych – zarówno oryginalnych, jak i wysokiej jakości zamienników. Zwróć uwagę również na czas dostawy – najlepiej, aby towar wychodził ze sklepu w ciągu 24 godzin od zamówienia.