2021 rok to wyjątkowy rok dla Zarządu Transportu Miejskiego. Właśnie mija 30 lat, odkąd przestały kursować tramwaje na liniach nocnych (z wyjątkiem linii 201), a pełną obsługę nocnego transportu zbiorowego przejęły autobusy. Z okazji kolejnej dekady, która minie 18 listopada, ZTM wydał wyjątkową, okolicznościową kartę PEKA.
Wyjątkowa karta na wyjątkową okazję
Wyjątkowa karta PEKA na okaziciela, uczci trzydziestą rocznicę wprowadzenia nocnej komunikacji autobusowej na terenie Poznania. Karty pełną funkcję nie tylko reprezentatywną, ale i są nośnikami biletów przystankowych, także bez przeszkód można z nich korzystać opłacając przejazdy na liniach Zarządu Transportu Miejskiego.
Początki nowej komunikacji
A wszystko zaczęło się od czasów powojennych, kiedy to w marcu 1953 roku zostały uruchomione cztery linie tramwajowe:
- 1 (kursowała na trasie Dworzec Główny – Garbary),
- 4 (trasa Górczyn – Dębiec), 8 (relacja Ogrody – Garbary),
- 13 (droga z Junikowa na Rataje).
Tramwaje nocne przestały kurować w 1991 roku, ale niemal od razu zastąpiono je jedenastoma nowymi autobusami. Te dotychczas kursowały jedynie na 3 liniach nocnych, a była to:
- linia numer 201 (kursująca od października 1978 r. na trasie Dworzec Główny – Osiedle Rusa),
- linia numer 202 (kursy od 1982 r. na trasie Piątkowska – Sobieskiego)
- linia numer 58.
Warto przypomnieć, że jeszcze pod koniec lat 70. poznańscy pasażerowie mogli korzystać z sześciu linii:
- 4N z Serbskiej na Starołękę,
- 5N z Górczyna na Zawady,
- 8N z Ogrodów na Miłostowo,
- 9N z Piątkowskiej na Dębiec,
- 10N z Wilczaka na Dębiec
- 13N z Junikowa na Starołękę.
Czas reorganizacji
Na zmianach wprowadzonych w 1991 roku zyskali na tym nie tylko mieszkańcy, w końcu tramwaje nie zakłócały im już spokoju, ale także służby torowe, które wszystkie naprawy infrastruktury tramwajowej mogły w końcu wykonywać nocami. Jak przebiegała trasa w dniu wielkiej zmiany? W nocy z 18 na 19 listopada, na poznańskie ulice wyjechały autobusy na 11 liniach nocnych:
- N31 – kursująca na trasie: Starołęka – Plewiska,
- N32 – Kacza – Os. Rusa,
- N33 – Zieleniec – Rondo Kopernika,
- N34 – Samotna – Os. Batorego,
- N35 – Dworzec Główny – Os. Sobieskiego,
- N36 – Podolany – Rondo Kopernika,
- N37 – Koziegłowy – Rondo Kopernika,
- N38 – Rondo Kopernika – Os. Orła Białego,
- N39 – Rondo Kopernika- Wichrowa,
- N40 – Dworzec Główny – Kacza
- N41 – Starołęka – Mogileńska.