Jak bezpiecznie i prawidłowo uruchomić samochód z kabli? Sprawa wydaje się prozaicznie prosta i oczywista, a wcale taka nie jest. O wskazówki zapytaliśmy fachowców z pomocy drogowej w Poznaniu, firmy MMM Service.
Pożycz Pan prąd! – padł akumulator, więc auto nie chce ruszyć. W takiej sytuacji powinno się skorzystać z jednej z najpopularniejszych, a także najprostszych i zarazem najbardziej bezpiecznych metod uruchamiania samochodu przy pomocy kabli. Zadanie polega na odpowiednim połączeniu akumulatorów dwóch samochodów. No, właśnie: ODPOWIEDNIM połączeniu. Czyli jakim? – o odpowiedź poprosiliśmy specjalistów z firmy pomoc drogowa z MMM Service.
Rozładowany akumulator w samochodzie — objawy
Kiedy akumulator odmawia posłuszeństwa, nie można uruchomić samochodu. W starszych samochodach wyładowanie akumulatora przeważnie objawia się mruganiem lub świeceniem na stałe jego kontrolki, a sam rozrusznik kręci za wolno, aby można było uruchomić silnik.
W nowych autach zwykle świecą się wszystkie kontrolki znajdujące się na tablicy przyrządów i zaczynają rytmicznie mrugać oraz nie ma możliwości włączenia rozrusznika.
W tak zwanym systemie bezkluczykowym kontrolki mrugają do całkowitego rozładowania się akumulatora. Bez akumulatora nie działa w zasadzie cała elektryka. Co należy wtedy zrobić? Najprościej – dzwonimy po pomoc drogową w Poznaniu z MMM Service.
Z jakich powodów akumulator się rozładowuje?
– Rozładowanie akumulatora może nastąpić za sprawą spadku temperatury, podczas dużych mrozów. Ale co ciekawe – akumulatory rozładowują się także latem – wyjaśnia specjalista z firmy pomoc drogowa MMM Service z Poznania.
Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że nowoczesne akumulatory są mniej trwałe niż te, które produkowano kilkanaście lat temu. Ważnym powodem jest zmiana działania samochodów i zwiększony pobór energii między innymi przez systemy odzyskiwania energii podczas hamowania i zwalniania, start/stop, inteligentne ładowanie i bardzo dużą ilość odbiorników… Baterie są więc bardziej eksploatowane, ale i inaczej obciążone oraz doładowywane.
Przewody rozruchowe – ile kosztują i jak działają kable?
By nie zostać zaskoczonym przez wyładowany akumulator, trzeba mieć w bagażniku przewody rozruchowe. Wydatek nie jest duży. Porządne, długie kable kosztują około 100 zł i zajmują niewiele miejsca. Można je włożyć w koło zapasowe, które znajduje się w bagażniku. Dlaczego mówimy o długich kablach?
– Ponieważ zbyt krótkie przewody mogą utrudnić, a nawet uniemożliwić podłączenie akumulatora do innego auta – wyjaśniają specjaliści z MMM Service. – Dlatego powinny mieć minimum 3 m długości i duży przekrój. Wybierając kable, należy też zwrócić uwagę na ich izolację. Zła izolacja może skutkować zwarciem.
Zawsze miej przy sobie dobrej jakości, długie przewody rozruchowe.
Jak właściwie podłączyć przewody do uruchamianego auta?
Bardzo ważna jest kolejność podłączania kabli rozruchowych. Dlatego trzeba znać wszystkie czynności.
Wyłączamy silnik samochodu, z którego pożyczamy prąd.
-
Wyłączamy silnik samochodu, z którego pożyczamy prąd.
-
Podnosimy jego maskę.
-
Bierzemy czerwony przewód, który podłączamy do zacisku dodatniego z (+) w sprawnym akumulatorze.
-
Czarny przewód podłączamy do zacisku ujemnego z (-) na działającym akumulatorze.
-
Drugi koniec czerwonego przewodu podłączamy do zacisku dodatniego (+), jaki znajduje się w niesprawnym akumulatorze.
-
Drugi koniec czarnego przewodu podłączamy do masy lub zacisku ujemnego (-) również w wyładowanym akumulatorze.
Taka kolejność ma za zadanie zapobiegać zwarciu przewodów. Uwaga: w nowoczesnych samochodach trudno jest znaleźć nieizolowaną masę pod maską. Zazwyczaj informacja znajduje się w instrukcji obsługi lub w opisie na akumulatorze. Poza tym unieruchomiony silnik dawcy jest konieczny ze względu na możliwość zwarcia, które może być w akumulatorze biorcy. Gdy silnik dawcy będzie nieruchomy, dojdzie jedynie do zwarcia jego akumulatora, a w przypadku podłączania przewodów przy włączonym silniku dawcy, można uszkodzić alternator.
Odłączanie przewodów wykonuje się w odwrotnej kolejności poprzez odpięcie czarnego zacisku od masy biorcy, a następnie zacisku czerwonego od (+) biorcy. W dowolnej kolejności odpina się natomiast zaciski przy akumulatorze dawcy. Czerwonym zaciskiem nie można dotknąć masy samochodu.
Jak uruchomić samochód na kable?
Po pierwsze sprawdzamy, czy w samochodach są wyłączone wszystkie odbiorniki korzystające z prądu, dopiero wtedy uruchamiamy silnik sprawnego samochodu i w następnej kolejności – niesprawnego auta. Gdy nie zadziała, należy odczekać chwilę i spróbować ponownie, ale przy zwiększonych obrotach w silniku sprawnego samochodu. W ten sposób można uruchomić akumulator nawet zdecydowanie większego auta, niż samochód dawcy. Gdy silnik biorcy odpali, odłączamy kable.
Niesprawny akumulator należy odpowiednio zregenerować lub wymienić na nowy, by nie sprawiał kłopotliwych niespodzianek.
– Silnik biorcy powinien troszkę popracować, a następnie podładować się podczas jazdy. Jednak pamiętajmy, że po zakończeniu jazdy i dłuższym postoju, prawie na pewno akumulator się rozładuje. Taki akumulator trzeba jak najszybciej podłączyć do ładowania lub zakupić i wymienić na nowy – radzi pomoc drogowa w Poznaniu MMM Service.
Pomoc drogowa MMM Service oferuje profesjonalne uruchamianie silnika na kable. Zapraszamy do skorzystania z naszych usług.
Pomoc Drogowa MMM Service
ul. Złotowska 102
60-184 Poznań
tel. kom: 503750310
www: https://pomocdrogowa.i-poznan.pl/kontakt/