Planujesz prowadzić handel internetowy na terenie Niemiec? W takim razie musisz pamiętać o tym, aby zarejestrować swoją działalność gospodarczą do tamtejszego urzędu skarbowego. W przeciwnym razie narażasz się na wysokie kary finansowe, a w skrajnych przypadkach nawet pozbawienie wolności. Obowiązek odprowadzania podatku VAT powstaje zawsze wtedy, kiedy zamierzasz sprzedawać towary i usługi na terenie Niemiec. Zobacz, jak w praktyce przebiega rejestracja VAT w Niemczech i jak możesz ułatwić sobie procedury rozliczenia tego podatku od sprzedaży.
Rejestracja VAT w Niemczech – od czego zacząć?
Najłatwiejszym sposobem rejestracji VAT w Niemczech jest skorzystanie z uproszczonej procedury rozliczeń VAT OSS. Taka metoda rozliczeń wprowadzona w lipcu 2021 roku pozwala na łatwiejsze rozliczanie podatku VAT ze sprzedaży internetowej. Dzięki temu prowadzenie biznesu e-commerce jest o wiele mniej kłopotliwe.
Pamiętaj! Po przekroczeniu limitu sprzedaży na poziomie 10 000 euro jako przedsiębiorca jesteś zobligowany do tego, aby zarejestrować swoją działalność do niemieckiego podatku VAT.
Więcej informacji o niemieckich podatkach znajdziesz na stronie: https://taxology.co/pl/blog/rejestracja-vat-w-niemczech.
Do zarejestrowania podatku VAT w Niemczech potrzebujesz też kilku dokumentów, a mianowicie:
- Fragebogen – podstawowy wniosek rejestracyjny, który składamy do niemieckiego urzędu skarbowego,
- dokument tożsamości,
- potwierdzenie posiadania firmowego konta bankowego,
- potwierdzenie rejestracji do VAT UE.
Z takim kompletem dokumentów możemy uzyskać niemiecki numer VAT dla swojej działalności gospodarczej. Oczywiście niektóre dokumenty trzeba przetłumaczyć, a to generuje dodatkowe koszty.
Jakie transakcje podlegają pod niemiecki podatek VAT?
Rozróżniamy co najmniej kilkanaście rodzajów transakcji, które podlegają pod opodatkowanie VAT-em w Niemczech. Musimy wiedzieć, jakie operacje handlowe zostaną obłożone podatkiem, aby dopełnić formalności urzędowych i legalnie prowadzić sprzedaż internetową jako biznes e-commerce.
Kilka najpopularniejszych transakcji objętych podatkiem VAT w tym kraju to:
- import i eksport towarów do i spoza Niemiec na terenie UE,
- realizowanie usług budowlanych,
- magazynowanie towaru na terenie Niemiec,
- wewnątrzwspólnotowa dostawa i nabycie towarów, czyli WNT i WDT,
- sprzedaż towarów na terenie Niemiec.
Warto też dodać, że obowiązek rejestracji VAT w Niemczech pojawia się wtedy, kiedy przekroczymy progi INTRASTAT, czyli przywóz towarów o wartości 800 000 euro oraz wywóz o wartości 500 000 euro – to dane na dzień 1.1.2024.
Ile wynosi podatek VAT w Niemczech?
Standardowa stawka podatku VAT na terenie Niemiec to 19%. Taka stawka obejmuje największą grupę transakcji handlowych i nie tylko. Dwa dodatkowe progi podatkowe w tym kraju to 7% i 0%, czyli całkowite zwolnienie z odprowadzania podatku VAT. Obniżone stawki obowiązują dla niektórych artykułów spożywczych, audio i e-booków oraz sprzętu medycznego.
Co więcej, zerowy VAT w Niemczech dotyczy wewnątrzwspólnotowego transportu z wyłączeniem transportu drogowego i kolejowego.